Timbuktu Pris 2025 går til samskabende journalistik fra Syrien

14/08/2025

Journalisterne Amalie Klitgaard og Andreas Merrald vil med ny teknologi lade unge syrere fortælle, hvordan de genopbygger et land, der har været ramt af krig og ustabilitet i årtier. Projektet skal give danskerne et historisk indblik i tiden efter Assad-styrets fald.

Timbuktu Fonden giver journalister Amalie Klitgaard og Andreas Merrald 100.000 kroner til et innovativt og kollaborativt videoprojekt, hvor de vil arbejde med lokale syrere og fortælle om rejsen med at genetablere et trygt samfund. Et Syrien hvor familier igen kan slå sig ned uden frygt for en eskalerende humanitær krise.

Mange mennesker flygtede under borgerkrigen og Bashar al-Assads autoritære styre, der har ødelagt ikke bare retssystem, institutioner og infrastruktur i landet men også kostet en halv million menneskeliv og fordrevet en stor del af befolkningen. Regimets fald i december 2024 og indsættelsen af en midlertidig regering giver dog håb for en bedre fremtid, hvor der er plads til drømme og demokrati.

Det er nu, historien om landets genoprejsning bliver skrevet, påpeger de to journalister. Og det skal danskerne have et indblik i.

“Vi har fundet en nyskabende metode, så seeren får en realistisk og intim forståelse for kildernes personlige historie. Planen er at samskabe med syrerne og vise, hvordan de kæmper for at genskabe alt fra en fungerende dagligdag over et sted at bo til kulturliv,” fortæller de.

Videoportrætter – helt tæt på

Amalie Klitgaard og Andreas Merrald er begge en del af redaktionen på Ungdomsmediet Reelly, der specialiserer sig i formidling af globale historier til et ungt publikum på henholdsvis Instagram og TikTok. Timbuktu Prisen 2025 skal bruges til at producere en række nærværende livshistorier med syriske personer, som efter planen også vil blive udgivet i et større landsdækkende medie.

Teamet vil gøre brug af en ny teknologi.


Andreas og Amalie i et videoopkald med en kilde fra Syrien via optagelsesprogrammet.

Appen muliggør fjernoptagelser på tværs af landegrænser, så journalistteamet kan vejlede kilderne fra distancen og guide dem i forhold til eksempelvis kameravinkler og ’hook’. De kan styre kameraet på mobiltelefonen fra Danmark og modtage rå-klipfilerne hurtigt – selv med dårlig internetforbindelse.

På mange måder gør projektet op med den traditionelle og korrespondent-bårne tilgang, hvor journalisten står i centrum og styrer alle dele af historien.

”Formålet er at give kilderne kompetencer til at filme med deres egne telefoner, så de får mere styring over fortællingen. Det smarte ved metoden er, at optagelserne gemmes lokalt, så de går ikke tabt ved ustabilt internet – og selvom kvaliteten ikke er høj, er den tilstrækkelig til mobilskærme.”

Andreas Merrald.

 

Metoden ruster de unge syrere til at formidle bedre og nå et bredere publikum uden for landets grænser – som yngre målgrupper i Danmark, uddyber han. Samskabelse med kilderne er generelt en del af Reelly’s DNA, og mediet udgiver hver uge historier fra forskellige dele af verden på sociale medier.

Journalisterne planlægger dog stadig at bruge en del af pengene på en reportagetur til Syrien, da de skal ned og filme særligt følsomt materiale og etablere et lokalt kildenetværk.

Konstruktiv krigsdækning

Reelly vil med støtte fra Timbuktu Fonden både interviewe unge syrere i landet og følge en familie, der tager på afklaringsrejse hjem efter lang tids ophold i Danmark. Der forventes en større politisk beslutningsproces og debat om vilkårene for herboende syrere i sidste halvdel af 2025.

På den måde er projektet højaktuelt, understreger journalisterne. Og det er vigtigt at dække på en måde som ikke giver publikum ’ondt i maven’.

Vi lever i en tid præget af både krig og informationstæthed – og midt i det fravælger mange unge nyhederne. Derfor er det afgørende, at vi som journalister formidler historier, der engagerer – og som ikke reducerer mennesker til ofre, men viser deres handlekraft og kompleksitet.

Amalie Klitgaard.

 

Hun oplever, at medierne i forsøget på at fange opmærksomhed dækker konflikter gennem fremmedgørende sensationalisme. Det får i stedet unge til at vende sig væk.

På Reelly arbejder journalisterne på at skabe personlige fortællinger med tydelig stemme, agens og håndholdte mobil-kameraer – ud fra devisen om, at det opleves mere autentisk. Især hvis personhistorierne indeholder noget, som danske unge kan spejle sig i – eller rammer en TikTok-trend eller en større mediedagsorden, understreger de to Timbuktu vindere.

Andreas Merrald har arbejdet på Politiken og er fotojournalist og prisvindende dokumentarskaber. Amalie Klitgaard er specialiseret i international multimediejournalistik med fokus på humanitære kriser og laver videoer med unge over hele verden.

De modtager prisen ved en en formel Timbuktu Prisoverrækkelse d. 11. september kl. 16.00 på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Ørestad.

Her vil der være en paneldebat om Syriens fremtid, og hvordan en mere konstruktiv dækning af genopbyggelsesfasen kan inspirere til nye former for mediehistorier om krig og konflikt.